In juni rondden politie en douane een laatste test af om via onderwaterdetectie drugscriminelen in het Noordzeekanaalgebied de pas af te snijden. Waar in Rotterdam en Antwerpen met name containers gelost worden, bestaat de scheepslading in dit gebied voornamelijk aan bulkgoederen, zoals aan soja, kolen en cacao. Het uithalen van drugs uit bulk is lastig, waardoor criminelen nieuwe methodes zoeken om hun waar ook via deze schepen het land binnen de krijgen. Onderwatersmokkel is één van die methoden. In het land van herkomst lassen duikers een kist of andere ruimte waarin zij hun drugs verstoppen onder de waterlijn aan het schip. Bij aankomst in Nederland, haalt een duiker de drugs eruit.
Nieuwe technieken
Om dit tegen te gaan, heeft het mainportprogramma Sterk Noordzeekanaalgebied samen met Politie, Douane en Port of Amsterdam een project gestart, bestaande uit een sonarsysteem om rompen mee te scannen en een duikerdetectiesysteem.
Sonar in de sluis
Het sonarsysteem kan afwijkingen aan de onderkant van een schip zien, zoals een kist die aan de romp is gelast. Idealiter zou je zo’n systeem in de toekomst in de sluizen van IJmuiden willen ophangen, zodat alle binnenkomende schepen gecheckt kunnen worden. Mocht er een afwijking zijn te zien, dan wordt het schip gevolgd en bij afmeren gecontroleerd.
Duiker gevolgd
Met het duikerdetectiesysteem is het geluid van een duiker waar te nemen die de drug van de scheepsromp afhaalt. Wordt een duiker waargenomen? Dan komt een drone in actie die de duiker met een warmtebeeldcamera kan volgen.
De komende periode worden de beide technieken uitgewerkt om tot een definitief systeem te komen.
Bekijk hier de reportage die AT5 maakte over het duikerdetectiesysteem.
Comments